شناسایی عوامل کلیدی تاثیر گذار در خط مشی های آینده سازمان تامین اجتماعی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه کارمند

2 گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت؛ دانشگاه تهران؛ تهران؛ ایران

3 گروه مدیریت دولتی دانشگاه تهران

چکیده

هدف:آینده­ی سازمان تأمین اجتماعی همواره به‌عنوان یکی از دغدغه­‌های اصلی و أثرگذار در عرصه­ی ارائه‌ی خدمات اجتماعی ایران مطرح بوده است. بی­توجهی به این آینده می­تواند سرنوشت بیش از 43 میلیون نفر از مردم ایران را با چالش جدی مواجه نماید و عواقب جبران­ناپذیریی را به­دنبال داشته باشد. ما در این پژوهش به­دنبال شناسایی عوامل کلیدی هستیم که آینده­ی بیش از 53 درصد مردم ایران را تحت ‌تأثیر قرار خواهد داد تا از این طریق آینده­ی مطلوب و باور­پذیری را برای سازمان تأمین اجتماعی رقم بزنیم.
روش:ما در این پژوهش در جهت افزایش غنای تحقیق با استفاده از روش فراترکیب مدل سند­لوسکی و باروسو و مصاحبه­ی نیمه­ساختار­یافته با خبرگان (اساتید دانشگاه و مدیران سازمان تأمین اجتماعی)، اقدام به گردآوری داده نمودیم و برای تجزیه وتحلیل داده­ها از تکنیک تحلیل تم استفاده نمودیم.
یافته­ها:از میان 22 عامل کلیدی شناسایی شده با روش متاسنتز و مصاحبه با خبرگان، پرسشنامه­ای تهیه شد که جهت رتبه­بندی عوامل کلیدی بر اساس اهمیت و عدم قطعیت در اختیار خبرگان قرار گرفت که در نهایت دو عامل سبک­‌های مدیریتی به­ویژه در حوزه­ی مالی از نظر اهمیت؛ و سیاست­زدگی سازمان از نظر عدم قطعیت، توسط خبرگان رتبه­ی بالاتری اخذ نمودند.در مرحله­ی بعد، اقدام به سنجش اعتبار عوامل کلیدی از طریق خبرگان نمودیم که در نهایت 11 عامل ‌تأیید شد.
نتیجه­گیری: با توجه به شناسایی میزان سیاست زدگی و توجه به سبک‌های مدیریتی بعنوان دو عامل کلیدی تاثیر گذار در حوزه خط مشی‌های آینده سازمان تامین اجتماعی، می‌توان نتیجه گیری نمود که موفقیت این سازمان در گرو این مسئله است که خط مشی گذاران پرهیز از رفتار‌های سیاسی و افزایش استفاده از سبک‌های مدیریتی را مبنای خط مشی‌گذاری آینده تامین اجتماعی قرار دهند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identifying the key factors affecting the future policies of the Iranian Social Security Organization

نویسندگان [English]

  • عباس soleimany 1
  • Ali Asghar Pourezzat 2
  • Mohammadreza Esmaeili Givi 3
1 Social Security Organization
2 Department of Public administration; Faculty of Management; University of Tehran; Tehran; Iran
3 Assistant Professor of Department of Public administration; Faculty of Management; University of Tehran
چکیده [English]

Purpose: The future of the Social Security Organization has always been raised as one of the serious and effective challenges regarding the provision of social services in Iran. Ignoring this future can lead to irreparable consequences, which would affect the fate of more than 43 million Iranian people. The purpose of this research was to identify the key factors that affect the future of more than 53% of Iranian people to figure out a desired and believable future for the Social Security Organization.
Method: In this research, the data were collected through the Meta-Synthesis method of Sandelowski and Barroso model as well as semi-structured interviews with experts (university professors and managers of the Social Security Organization) to increase the richness of the research. The thematic analysis technique was used to analyze the data.
Findings: A questionnaire was prepared through the 22 key factors identified by meta-synthesis and interview with experts to rank key factors based on importance and uncertainty. Finally, two factors of management styles, especially in the financial field in terms of importance and Apoliticism of the organization in terms of uncertainty, were ranked higher by experts.
Conclusion: The Social Security Organization has put the organization intelligence on its agenda through the factors of attention and the use of management styles, especially in the financial field in terms of importance and avoidance of Apoliticism and political behaviors as the most important key factors in the future of social security to prevent any crisis in the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran Social Security Organization
  • Future Social Security of Iran
  • Futures
  • Future Uncertainty
 
1. پروندی، یحیی. (1395). «بررسی نظری تطبیقی نظام‌‌های تأمین اجتماعی: مسیریابی توسعه­ی نظام سه­لایه­ی تأمین اجتماعی ایران». نشریه سیاست گذاری عمومی. (4)2: 9-25.
2. خالق­پرست، حسین و همکاران. (1396). «تحلیل حقوق تأمین اجتماعی ایران در پرتواصول و الگو‌های نظام تأمین اجتماعی مطلوب».  فصلنامه­ی علمی پژوهشی رفاه اجتماعی. (17)64: 9-37.
3. خندان، عباس. (1392). «مقایسه­ی ارائه­ی تعهدات بلندمدت در ایران و سایرکشورها». فصلنامه تأمین اجتماعی. (11)42: 47-70.
4. خندان، عباس. (1393). «مرور انواع سیستم­‌های تأمین اجتماعی و اصلاحات آن در جهان». (شماره­ی مسلسل2200077).شبکه مطالعات سیاست گذاری عمومی:
5. دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی. (1398). «گزیده­ی آمار شش ماهه­ی اول سال98». معاونت اقتصاد و برنامه­ریزی تأمین اجتماعی. 1: 1-36.
6. دلوی، محمد رضا و همکاران. (1392). «اندازه­گیری ابعاد قابلیت­‌های چابکی در سازمان تأمین اجتماعی استان کهیلویه و بویر احمد».فصلنامه­ی تأمیناجتماعی تابستان. (11)40: 77-99.
7. رومینا، نکیسا و همکاران. (1392). «تعهدات اکچوئریال سازمان تأمین اجتماعی». معاونت اقتصاد و برنامه­ریزی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی واجتماعی تأمین اجتماعی. 27: 1-24.
8. زکی، محمد­علی. (1397). «فراترکیب پژوهش شبکه­‌های اجتماعی مجازی در ایران». فصلنامه­ی مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی وجامعه شناسی. (1)3: 63-85 .
9. کریمی، صدیقه و نصر، احمدرضا. (1391). «روش­‌های تجزیه وتحلیل داده­‌های مصاحبه».مجله پژوهش.(7)1: 71-94.
10.کمالی، یحیی. (1396). «روش­شناسی فرا­ترکیب و کاربرد آن در سیاست­گذاری عمومی». فصلنامه­ی سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران. (47)3: 721-736.
11.کیمیاگری، محمد و منوچهری­راد، رضا. (1390). «بازتوزیع درآمد در صندوق تأمین ­اجتماعی ایران و أثر تورم برآن». فصلنامه­ی پژوهش‌های اقتصادی ایران. (15)45: 139-180.
12.محروق، فاطمه و همکاران. (1393). «ارزیابی میزان کاربست روش سناریونویسی در پژوهش‌های روابط بین­الملل در ایران: بررسی روش­شناختی مقالات علمی». فصلنامه­ی رهیافت‌های سیاسی وبین المللی. (6)9:42-39.
13.مرکز پژوهش‌‌های مجلس. (1393). بهبود نظام تصمیم­گیری تأمین اجتماعی. تهران:مرکز پژوهش‌های مجلس.
14.مؤسسه­ی عالی پژوهش تأمین اجتماعی. (1396). «بررسی ساختار تأمین اجتماعی کشور‌های جهان (با تأکید بر کشور‌های منتخب)».  موسسه­ی عالی پژوهش تأمین اجتماعی. (17)96: 1-198.
 
1.Aguirre, R. & Whitehill Bolton, K. (2013). Qualitative interpretive meta-synthesis in social work research:Uncharted territory. Journal of Social Work2014, 14(3), 279–294.
2.Blanco-Encomienda, F. J. & Ruiz-García, A. (2017). Evaluating the Sustainability of the Spanish Social Security System. Economics and Sociology, 10(4), 11-20.
3.Carlos, P., Claudio, A., Marcelino, S., Solon, V., & Carlos, F. (2017).Financial forecasts accuracy in Brazil's social security system. PLoS ONE, 12(8), 1-20.
4.Christina, B. & Quynh, A. (2019). Social protection systems and the future of work:Ensuring social security for digital platform workers, social security and the digital economy. International Labour Office Geneva.
5.Chung-Yang, Y., Hyunwook, C., & Shih-Jiunn, S. (2018).Public–private pension mixes in East Asia:institutional diversity and policy implications forold-age security. Ageing & Society, 40(2020), 604-625.
6.   Dalavi, M.R., & et al. (2013). Measuring the dimensions of agility capabilities in Kohiluyeh and Boyer-Ahmad Social Security Organization. Summer Social Security Quarterly, 40(11), 77-99. (in Persian).
7.Febede, J. & Gijsbert, V. (2019).Internal coordination of social security in the Netherlands. European Journal of Social Security, 21(2), 163–173.
8.   Higher Institute of Social Security Research. (2017). Study of the social security structure of the countries of the world (with emphasis on selected countries). Higher Institute of Social Security Research, 96(17), 1-198.(in Persian).
9.Hohnerlein, E. (2019). Pension indexation for retireesrevisited – Normative patterns and legal standards. Global Social Policy2019, 19(3), 246–265.
10.  International labour organization. (2013(. National Tripartite Social Dialogue an ILO Guide for Improved Governance, Geneva: ILO.
11.  Kamali, Y. (2017). Meta-synthesis methodology and its application in public policy. Quarterly Journal of Politics, Faculty of Law and Political Science, University of Tehran, 3(47), 721-736(in Persian).
12.  Karimi, S. & Nasr, A. R. (2012). Methods of analyzing interview data. Research Journal, 1(7), 1-4(in Persian).
13.  Khaleghparast, H., & et al. (2017). Analysis of Iran's social security rights in the context and models of the desired social security system. Journal of Social Welfare, 64(17), 9-37. (in Persian).
14.  Khandan, A. (2013). Comparison of long-term commitments in Iran and other countries. Social Security Quarterly, 42(11), 47-70. (in Persian).
15.  Khandan, A. (2014). Review of various types of social security systems and their improvements in the world, (Serial number 2200077). Public Policy Studies Network: http://css.ir/oihbbt(in Persian).
16.  Kimiagari, M., & Manouchehrirad, R. (2011). Redistribution of income in the Social Security Fund of Iran and the effect of inflation on it. Iranian Journal of Economic Research, 45(15), 139-180. (in Persian).
17.  Ksenija, K., Sharon, P., Dale, W., & Fiona, C. H. (2018). Future Scenarios for Fast-moving Consumer Goods in a Circular Economy. Published by Elsevier futures, 1(12), 1-15.
18.  Louis, D. & Enoff, R. (2013). Innovations in contribution collection and compliance. world social security forum ISSA, (31), 10-15.
19.  Luciana, B., Jaccoud, A., Cleusa, M., & Andrea, B. (2017). BPC: from security advances to the risk of social security reform.Iencia & Saude Coletiva, 22(11), 3499-3504.
20.  Ludvigsen, M., Hall, E., Gabriele, M., Fegran, H., & Uhrenfeldt, L. (2016). Using Sandelowski and Barroso’s Meta-Synthesis Method in Advancing Qualitative EvidenceQualitative. Health Research, 26(3), 320–329
21.  Mahroogh, F., & et al. (2014). Evaluating the application of scenario planning method in international relations research in Iran: A methodological study of scientific resistance. Quarterly Journal of Political and International Approaches, 39(6), 9-42. (in Persian).
22.  Mitchell, E. (2019). Negotiating vulnerability: The experience of long-termsocial security recipients. The Sociological Review2020, 68(1), 225–241
23.  Office of Statistics and Economic and Social Accounts of the Social Security Organization. (2019). Excerpts from the statistics of the first six months of the year. Deputy of Economy and Social Security Planning, 1, 1-36. (in Persian).
24.  Organisation for Economic Co-operation and Development. (2019). Pensions at a Glance 2019 OECD and G20 indicators, OECD publishing. paris.
25.  Parliamentary Research Center. (2014). Improving the social security decision-making system, Tehran: Parliamentary Research Center. (in Persian).
26.  Parvande, Y. (2016). A Comparative Theoretical Study of Social Security Systems: The Routing of the Development of the Social Security System of Iran. Journal of Public Policy, 2(4), 9-25. (in Persian).
27.  Podger, A., station, D. & whiteford, P. (2014). Designing Social Security Systems Learning from Australia and other Counties. Public Admin Dev, (34), 231–250 .
28.  Romina, N., & et al. (2013). Actual obligations of the Social Security Organization. Deputy of Economy and Planning of the Office of Statistics and Social and Economic Calculations of Social Security, 27, 1-24. (in Persian).
29.  Sandelowski, M. & Barroso, M. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research, New York: Springer publishing company new York.
30.  Sunil Kumar, P., Raghunatha, S., & Satya, S. M. (2019). An Analytical Model for Evaluating Social Security Schemes-A Focus on “Ayushman Bharat” Universal Health Scheme in India. International Journal of Recent Technology and Engineering, 3(8), 8929-8936.
31.  Wallace, L., Silver, H. B., Gregory, S., & Parham, J. B. (2003). Development and Content Validation of Family Practice Residency Recruitment Questionnaires Lorraine. Family Medicine, 35(7), 496-498.
32.  Xiaoyu, D. & Jing Tian, R. (2019).Effect of Social Security System on Consumption through Income and Uncertainty: Evidencefrom China,  journal  sustainability. (11), 1-16.
33.  Zaki, M. A. (2018). Meta-synthesis of virtual social network research in Iran. Quarterly Journal of Applied Studies in Social Sciences and Sociology, 3(1), 63-85. (in Persian).