تدوین سناریوهای رویگردانی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی (مورد مطالعه: شرکت گاز مازندران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول

2 استادیار،گروه مدیریت ، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی غزالی،قزوین

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

4 استاد، دانشکده مهندسی شیمی، دانشگاه تربیت مدرس- شرکت گاز مازندران،ایران،ساری.

چکیده

هدف: آینده‌ی هر کسب و کاری متأثر از درک صحیح نیازها و خواسته‌ها و پیش‌بینی رفتار مصرف‌کنندگان است. ارائه‌ی تصویری از آینده‌ی محتمل، تصمیم‌گیری و اتخاذ راهبردهای مناسب جهت أثرگذاری و شکل‌دهی آینده را میسر می‌سازد. هدف این پژوهش تدوین راهبردهای آینده بر اساس سناریوهای محتمل رویگردانی مصرف‌کنندگان گاز طبیعی می‌باشد.
روش‌: پژوهشحاضرازنوعکاربردیاست و ازنظرماهیت،تحلیلیواکتشافیاستکه در آنترکیبی ازروش‌هایکمیوکیفیبه‌کارگیر گرفته می‌شود. به کمکروشآینده‌نگاری،یعنیروش تحلیل اثرات متوازن به تدوین سناریوهای رویگردانی مصرف‌کنندگان  گاز طبیعی پرداخته شد.
یافته‌ها: سناریوهای ممکن این پژوهش 162 سناریو می‌باشد که صرفاً جنبه­ی آماری دارد و امکان برنامه‌ریزی برای آن‌ها وجود ندارد. بر اساس میزان سازگاری و نمره‌ی تأثیر کل، تعداد 5 سناریو با احتمال وقوع بالا و12 سناریو ضعیف استخراج شدند.
نتیجه‌گیری: تعداد 5 سناریوی قوی یا محتمل استخراج شد که سناریوی هوای صاف با داشتن 4فرضمطلوب (80 درصد مطلوبیت) مطلوب‌ترینوضعیت پیش‌رو به­عنوان سناریوی مطلوب، سناریوی هوای طوفانی با داشتن 4 فرضبحرانی (80 درصد شرایط بحرانی) نامطلوب­ترینوضعیت پیش رو و سناریوهای هوای ابری، بارش پراکنده و هوای بارانی با داشتن بیشترین وضعیت­های ایستا، به­عنوان سناریوهای ایستا در نظر گرفته شدند.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Developing Scenarios for Natural Gas Consumer Churn (Case Study of Mazandaran Gas Company)

نویسندگان [English]

  • َAbouzar Pouryani 1
  • hormoz mehrani 2
  • Roohalla samiee 3
  • samereh shojaei 3
  • mohammad omidkhah 4
1 Ph.D. Student in Management, Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, Aliabad Katoul, Iran
2 Assistant Professor of Management, Faculty Member of Ghazali Higher Education Institution, Qazvin, Iran,
3 Assistant Professor of Management, Islamic Azad University, Aliabad Katoul Branch, Aliabad Katoul, Iran,
4 Professor,Chemical Engineering Department Tarbiat Modarres University- Mazandaran Gas Company, Iran, Sari
چکیده [English]

Purpose: The future of any business is influenced by a correct understanding of the needs and wants and anticipation of consumer behavior. Presenting a picture of a possible future makes it possible to make decisions and adopt appropriate strategies for influencing and shaping the future.
Method: The present research method is applied and in terms of nature, analytical and exploratory, a combination of quantitative and qualitative methods is used. With the help of foresight method, ie., balanced-impact analysis method, the consumption reversal scenarios of  natural gas suppliers were formulated.
Findings: The possible scenarios for this study are 162 scenarios for which it is not possible to plan and it is only statistical. Based on the degree of adaptation and impact score, a total of 5 scenarios with high probability of occurrence and 12 weak scenarios were extracted.
Conclusion: 5 strong or probable scenarios have been extracted, of which Clear Air scenario with 4 favorable assumptions (80% of desirability) is the most favorable situation as a desirable scenario, Stormy Weather scenario with 4 critical assumptions (80% of critical conditions) is the most unfavorable situation and Scenarios of Cloudy Weather, Scattered Rain and Rainy Weather with the most static states were considered as static scenarios.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scenario
  • Consumer Churn
  • Natural Gas
 
1.البدوی، امیر، وارسته، شبنم(1389)، کاربرد درخت­های تصمیم در مدلسازی رفتار رویگردانی مشتریان(مطالعه موردی در صنایع غیرقراردادی)، نشریه تخصصی مهندسیصنایع، 44(2):127-139.
2.امامی، لطیف، اله پوراشرف، یاسان، طولابی، زینب(1394)، ارائه مدلی برای رویگردانی مشتریان از بانک ملی با استفاده از معادلات ساختاریافته(مطالعه موردی: شعب بانک ملی استان ایلام) ، مجله مدیریت بازاریابی،10(26):25-46.
3.بزرگی، محمدرضا (1388).روش­های پژوهش در حوزه آینده­اندیشی .کتاب ماه علوم اجتماعی ، (-)14: 14-19.
4. تکلیف ، عاطفه، محمدی ، تیمور، بختیار، محسن(1395)، گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و نقش آن در توسعه آینده صنعت نیروگاهی ایران، فصلنامه پژوهش­های رشد و توسعه اقتصادی، 7(25): 147-159.
5.خوش دهان، علی (1388). آیندهپژوهیباتکنیکسناریوسازی . با همکاری کشوری بنفشه ، محمود زاده حمید ، پیروی شادی  طاهری سمانه  ، نصیری. انتشارت: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
6.دادخواه، سهیل، بیات، روح الله، فضلی، صفر، کشاورزترک، عین الله، ابراهیمی، ابوالقاسم(1397)، طراحی مدل مطلوب آینده نگاری شرکتی )مطالعه موردی: شرکتهای مدیریت صادرات(، فصلنامهآیندهپژوهیمدیریت،29(115):31-46.
7.زالی ، نادر (1393). آینده پژوهیوبرنامه ریزیتوسعهمنطقه ای(بارویکردالگویاسلامی-ایرانیپیشرفت). نشر الگوی پیشرفت: وابسته به مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت .
8. سیدجوادین، سیدرضا، اسفیدانی، محمد رحیم(1391). رفتار مصرف کننده. نشر: دانشگاه تهران.
9.سعید پور، سعید، بهبودی ، محمدرضا (1396). راهنمای کاربردی نرم افزار سناریو ویزارد(تدوین راهبردهای سازمانی با رویکرد سناریونگاری)/ تدوین و ترجمه سعید سعید پور، محمدرضا بهبودی.  تهران:دانشگاه هرمزگان.
10.  شرکت گاز مازندران(1397). کلیات و فرآیند مدیریت استراتژیک، شماره سند:010-IMS-P ،ویرایش: چهار.
11.  طاهری دمنه، محسن؛ طایفه هاشمی، شیدا و حیدری دارانی، زهرا(1398). آینده نگاری شرکتی در سازمانهای دولتی با رویکرد سناریونگاری )مورد مطالع: شرکت گاز استان اصفهان)، مدیریتسازمانهایدولتی،7(4):85-102.
12.  علیزاده، عزیز ، وحیدی مطلق، وحید، ناظمی، امیر (1387).سناریونگاری یابرنامهریزیبرپایهیسناریوها . تهران: موسسه مطالعات بین المللی انرژی .
13.  قاسمی، عبدالرسول، تکلیف ، عاطفه ، محمدی، تیمور، محمدیان، فرشته(1396)، تحلیل راهبرد های انرژی ایراندرافق 1420در چارچوب سناریوهای جهانی انرژی، پژوهشنامهاقتصادانرژیایران، 6(24):89-121.
14.  کرامتی، عباس، سیدین اردبیلی، سید محسن، سهرابی بابک،(1388)، تحلیــل رویگردانــی مشــتریان، بررســی وضــعیت یکــی از اپراتورهای تلفن همراه ایران با کمک روشهای داده کاوی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 4(14):63-91 .
15.  کشاورزترک، محسن،مقیمی، سید محمد، ابویی اردکان، محمد، عیوضی، محمدرحیم(1396)، ارائه چارچوب آینده نگاری شرکتی مبتنی بر سناریوپردازی در راستای ارتقای مدیریت نوآوری(مورد مطالعه: صنایع هوا و فضا(، آینده پژوهیدفاعی، 2(5): 57-82.
16.  ملکی، عباس(1391). آینده پژوهی و انرژی. تهران: موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف.
17.  موون، جان سی ، اس ماینر،میشل( 2013 ). رفتار مصرف کننده عوامل درونی و بیرونی. ترجمه: صالح اردستانی، عباس، سعدی، محمدرضا (1388).انتشارات: آیلار.
18.  مافی، مصطفی،(1396)، مطالعه امکان سنجی استفاده از سیستم های ترکیبی تولید انرژی از منابع تجدید پذیر به منظور تامین نیازهای ،گرمایش،سرمایشی و الکتریسیته در روستاهای سخت گذر و مقایسه فنی و اقتصادی آن باسایر حامل های انرژی CNG،LNGوگازرسانی به خطوط لوله-مطالعه موردی :منطقه روستایی منتخب(شامل پیچ بن،نرملات،دینه رود)و یک دامداری صنعتی دراستان قزوین- دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین-واحد پژوهش شرکت گاز استان قزوین.
19.  وندر هیدن، کیس (2005). سناریوها؛هنرگفتگویراهبردی. ترجمه: منزوی، مسعود (1389)، مرکز آینده پژوهی علوم و فناوری دفاعی  مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
20.  هاوکینز، دل،کانی،کنث، بست،راجر(2006).رفتارمصرفکننده:تدویناستراتژیبازاریابی .ترجمه: روستا، احمد، بطحایی، عطیه (1385)، انتشارات: سارگل.
 
1.Al-Badawi, Amir, Varasteh, Shabnam (2010), Application of Decision Trees in Modeling Customer Avoidance Behavior (Case Study in Non-Contractual Industries), Specialized Journal of Industrial Engineering, Volume 44 (2): 139-127(in Persian).
2.Alizadeh, Aziz, Vahidi Motlagh, Vahid, Nazemi, Amir (2008). Scenario writing or planning based on scenarios. Tehran: Institute of International Energy Studies(in Persian).
3.Annie McCabe  , Dorina Pojani, Anthony Broese van Groenou (2018), The application of renewable energy to social housing: A systematic review,Energy Policy, 114(c): 549-557.
4.Bozorgi, Mohammad Reza (2009). Research Methods in the Field of Futurism. Social Science Month Book, Volume (No. 14): 19-14(in Persian).
5.Dadkhah, Soheil, Bayat, Ruhollah, Fazli, Safar, Keshavarz Tork, Ainullah, Ebrahimi, Abolghasem (2017), Designing an Optimal Corporate Futurism Model (Case Study: Export Management Companies), Management Futures Research Quarterly, Volume 29 (115):31-46. (in Persian).
6.Emami, Latif, Allah Pourashraf, Yasan, Toulabi, Zeinab (2015), Presenting a Model for Turning Customers Out of Bank Melli Using Structured Equations (Case Study: National Bank of Ilam Branches), Journal of Marketing Management, Volume 10 (26): 46 -25(in Persian).
7.Ghasemi, Abdolrasoul, Taklif, Atefeh, Mohammadi, Teymour, Mohammadian, Fereshteh (2017), Analysis of Iran's energy strategies on the horizon of 1420 in the framework of global energy scenarios, Iranian Journal of Energy Economics, Volume 6 (24): 121-89(in Persian).
8.Hawkins, Dell, Connie, Kenneth, Best, Roger (2006). Consumer Behavior: Developing a Marketing Strategy. (in Persian).
9.Jennifer L. Trumbo, Bruce E. Tonn(2016), Biofuels: A sustainable choice for the United States' energy future?,Technological Forecasting & Social Change,104:147–161.
10.  Keramati, Abbas, Seyed Ardabili, Seyed Mohsen, Sohrabi Babak, (2009), Analysis of customer turnover, Investigation of the situation of one of Iran's mobile phone operators with the help of data mining methods, Iranian Journal of Management Sciences, Volume 4 (14):63-91. (in Persian).
11.  Keshavarz-e-Tork, Mohsen, Moghimi, Seyed Mohammad, Aboui Ardakan, Mohammad, Eivazi, Mohammad Rahim (2017), Presenting a Scenario-Based Corporate Futurism Framework to Improve Innovation Management 5: 82-57(in Persian).
12.  Khosh Dahan, Ali (2009). Futurism with scenario making technique. With the cooperation of Banafsheh, Mahmoudzadeh Hamid, following Shadi Taheri Samaneh, Nasiri. Published by: Iran Industrial Training and Research Center (in Persian).
13.  Mafi, Mostafa, (2017), Feasibility study of using combined energy production systems from renewable sources to meet the needs of heating, cooling and electricity in rural areas and its technical and economic comparison with other energy carriers CNG, LNG and gas supply Pipelines-Case Study: Selected Rural Area (Including Pich Ben, Normalat, Dineh River) and an Industrial Livestock in Qazvin Province - Qazvin Imam Khomeini International University - Qazvin Gas Company Research Unit (in Persian).
14.  Maleki, Abbas (2012). Futurology and Energy. Tehran: Sharif University of Technology Scientific Publishing Institute.
15.  Markus Blut, Carly M. Frennea, Vikas Mittal, David L. Mothersbaugh(2015), How Procedural, Financial and Relational Switching Costs Affect Customer Satisfaction, Repurchase Intentions, and Repurchase Behavior: A Meta- Analysis,32(2): 226-229.
16.  Martino Tran, Christian Brand , David Banister(2014), Modelling diffusion feedbacks between technology performance, cost and consumer behaviour for future energy-transport systems, Journal of Power Sources. 251(1):130-136.
17.  Mashael Yazdanie, MartinDensing,AlexanderWokaun(2016),The role of decentralized generation and storage technologies in future energy systems planning for a rural agglomeration in Switzerland- Energy Policy,96:432–445.
18.  Mazandaran Gas Company (2018). Generalities and Strategic Management Process, Document Number: 010- IMS-P, Editing: Four . (in Persian). (in Persian).
19.  Minjia Zhong ,Morgan D.Bazilian(2018),Contours of the energy transition: Investment by international oil and gas companies in renewable energy, The Electricity Journal, 31(1):82-91.
20.  Mohsen Bahrami, Payam Abbaszadeh(2016), Development a scenario-based model for Iran's energy future, Renewable and Sustainable Energy Reviews,62 :963–970.
21.  Moon, John C., S. Miner, Michelle (2013). Consumer behavior internal and external factors. Translation: Saleh Ardestani, Abbas, Saadi, Mohammad Reza (2009). Publications: Aylar(in Persian).
22.  Saeedpour, Saeed, Behboodi, Mohammad Reza (2017). Wizard Software Application Guide (Development of Organizational Strategies with Scenario Approach) / Edited and translated by Saeed Saeedpour, Mohammad Reza Behboodi. Tehran: Hormozgan University. (in Persian).
23.  Seyed Javadin, Seyed Reza, Esfidani, Mohammad Rahim (2012). Consumer behavior. Published by: University of Tehran (in Persian).
24.  Taheri Demneh, Mohsen; Hashemi clan, Sheida and Heidari Darani, Zahra (2019). Corporate Futurism in Government Organizations with Scenario Approach (Case Study: Isfahan Gas Company), Management of Government Organizations, 7 (4): 102-85 (in Persian).
25.  Taklif, Atefeh, Mohammadi, Teymour, Bakhtiar, Mohsen (2016), The Development of Renewable Energy and Its Role in the Future Development of Iran's Power Industry, Journal of Economic Growth and Development Research, Volume 7 (25): 159-147(in Persian).
26.  Vander Hayden, Case (2005). Scenarios; The art of strategic dialogue. Translation: Manzavi, Massoud (2010), Defense Science and Technology Future Research Center, Defense Industries Educational and Research Institute. (in Persian).
27.  Vania Vigolo Fabio Cassia , (2014),"SMEs’ switching behavior in the natural gas market", The TQM Journal, 26(3): 300 – 307.
28.  Yaping Hua ,Monica Oliphant ,Eric Jing Hu(2016),Development of renewable energy in Australia and China: A comparison of policies and status, Renewable Energy, 85:1044–1051.
29.  Zali, Nader (2014). Futurology and regional development planning (with the approach of the Islamic-Iranian model of progress). Publication of the model of progress: affiliated with the center of the Iranian Islamic model of progress (in Persian).