آخوندی، مطهره (۱۳۹۱). استعارههای تصویری آخرالزمانی در سینمای هالیوود. مشرق موعود. 6(1): 142-157.
اسدی امجد، فاضل؛ هدایتی، هوشمند (1392). استعمار مسیحایی آمریکا در داستانهای سفر به سیارات اثر استنلی واین بوم. پژوهش ادبیات معاصر جهان. 18(1): 5-22.
بل، ونل (1391). مبانی آینده پژوهی: تاریخچه، اهداف و دانش. ترجمه مصطفی تقوی و محسن محقق. تهران: موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آیندهپژوهی علوم و فنون دفاعی.
پرویزی، فریبا؛ احمدزاده، شیده (1391). کارکرد مفهوم مادر در ادبیات علمی تخیلی زن مدار: بررسی رمان دروازهای به سرزمین زنان اثر شری تپر. دو فصلنامه نقد زبان و ادبیات خارجی.4(2): 33-52.
جونز، گوینت (1383). شمایلهای ادبیات علمی-تخیلی. فصلنامه سینمایی فارابی. ترجمه لیلا اکبری. 14(3): 309-316.
خندقی، امین (1391). آخرالزمان و آیندهگرایی سینمایی: بررسی و تحلیل بیش از پانصد فیلم. قم: ولاء منتظر.
راودراد، اعظم؛ سلیمانی، مجید (۱۳۸۹). بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربه دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه. مجله جهانی رسانه. 5(2): 1-16.
راودراد، اعظم؛ سلیمانی، مجید؛ حکیمی، رویا (۱۳۹۱). تحلیل بازنمایی گفتمانهای دینی در سینمای ایران (مطالعه موردی فیلم کتاب قانون). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران. 1(1): 71-88.
دینلو، دانیل (1391). فنآوری، خداست: برتری ماشین. ترجمه مرضیه خادمی. ماهنامه سیاحت غرب.
10(4): 110-129.
سلطانی، سیدعلیاصغر (۱۳۸۶). تحلیل گفتمانی فیلمهای سیاسی-اجتماعی: نگاهی به «پارتی» سامان مقدم. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 3(3): 1-16.
عابدی، ابوالفضل؛ زکریایی، ایمان؛ حسینی، سید حسن؛ فهیمیفر، اصغر (1398). خوانش فلسفی از فیلم ماتریکس بر اساس مکتب شکگرایی. فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری. 13(2): 108-133.
عبداللهیان، حمید (۱۳۹۰). تحلیلی تاریخی بر تکوین مفهوم پایان تاریخ در سینمای قرن ۲۱: روایت شناسی ۱۳فیلم. مشرق موعود. 5(2): 5-28.
علیالحسابی، مهران؛ شیخ، ندا (1399). تبیین چالشهای پیشروی شهرهای آینده با بهرهگیری از تجارب سینمای علمیتخیلی. نامه معماری و شهرسازی.13(3): 51-68.
عنایتالله، سهیل (۱۳۸۹). شش ستون: آیندهاندیشی برای تحول. ترجمه سید علیرضا حجازی، کشف آینده.
قانعیراد، محمد امین (1388). دوگانگیهای فرهنگی تکنولوژی (رویکرد جامعهشناسی فرهنگی در تحلیل تکنولوژی). تحقیقات فرهنگی ایران. 2(4): 107-145.
کشاورز، عینالله (1396). جایگاه تصویرپردازی از آینده در چشمانداز ملی بر مبنای آموزههای اسلام. دوفصلنامه آیندهپژوهی ایران. 2(1): 55-74.
کلی، کوین (1398). آینده نزدیک: درک 12 نیروی فناورانه که آیندهمان را رقم میزنند. ترجمه شایان تقینژاد. تهران: نشر آموخته.
کوثری، مسعود (۱۳۹۰). هزارهگرایی و رسانههای جمعی در هزاره جدید. مشرق موعود. 5(2): ۹۷-۱۲۰.
کوثری، مسعود؛ مولایی، محمد مهدی (۱۳۹۱). گونهشناسی گفتمانهای موسیقی رپ ایرانی- فارسی. فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 8(3): 91-116.
کوتز، جوزف اف؛ جنیفر، گرت (1398). آنچه که آیندهپژوهان باور دارند. ترجمه مسعود منزوی. تهران: دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، مرکز انتشارات راهبردی.
کورنیش، ادوارد (1388). آیندهپژوهی پیشرفته: نگاهی ژرف به اصول، مبانی و روشهای آیندهپژوهی. ترجمه سیاوش ملکیفر و فرخنده ملکیفر. تهران: اندیشکده صنعت و فناوری (آصف).
منتظر قائم، مهدی؛ فغانی، زهره (۱۳۸۷). تحلیل دریافت جوانان تحصیلکرده تهرانی از فیلمهای علمی-تخیلی. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. 4(3): ۱۳۳-۱۶۲.
هوارت، دیوید (۱۳۷۹). نظریه گفتمان. ترجمه امیرمحمد حاجی یوسفی، در مجموعه مقالات گفتمان و تحلیل گفتمانی، بهاهتمام محمدرضا تاجیک، تهران: فرهنگ گفنمان.
یورگنسن، ماریان؛ فیلیپس، لوئیز (۱۳۸۹). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.