طراحی الگوی تاب آوری کسب وکارهای نوپا: مسیری به سوی آینده نگاری کسب وکارهای نوپا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کارآفرینی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

2 گروه کسب و کار جدید، دانشکده کارآفرینی ،دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 عضو هیات علمی دانشکده کارافرینی دانشگاه تهران

چکیده

هدف: تاب­آوری در کسب و کارهای نوپا، مسأله چالش­برانگیزی است که نظر سیاست­گذاران این حوزه و صاحبان کسب و کار را به خود جلب کرده است. پژوهش حاضر، تلاشی به­منظور ارائه مدل طراحی الگوی تاب­آوری کسب و کارهای نوپا،  به­عنوان  مسیری به­سوی آینده­نگاری  کسب و کارهای نوپاست.
روش: این پژوهش، از لحاظ هدف، کاربردی است و از منظر گردآوری اطلاعات، یک پژوهش کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه­ساختاریافته است. مصاحبه با مشارکت­کنندگان، تا رسیدن به نقطه اشباع نظری ادامه یافته است که این مهم، با انجام 15 مصاحبه حاصل گردید. مشارکت­کنندگان، با روش گلوله برفی و هدفمند انتخاب شده و تجزیه و تحلیل داده­ها، به­واسطه سه مرحله کدگذاری (باز، محوری، گزینشی) با نرم­افزار MAXQDA2020 بوده است.
یافته­ ها: بر اساس نتایج تحقیق مؤلفه­های «تاب­ آوری شناختی، تاب­ آوری مالی، تاب­آوری انطباقی» و همچنین عوامل سازمانی تأثیر گذار پیشایند، پیشران­ها و پَس­ران­ها و پیامدهای تاب­ آوری مشخص شدند. در این پژوهش، آینده­نگاری و آینده ­پژوهی، از عوامل پیشرانِ تاب­آوری کسب و کارهای نوپا شناخته شدند.
نتیجه­ گیری: تاب­ آوری موجب می­شود تا کسب و کارها، به شرایط پویای‌ محیط خود پاسخ مؤثری داده و شایستگی‌هایشان را از طریق آینده‌نگری استراتژیک به حداکثر برسانند و درنتیجه، ارزش بیشتری را نسبت به رقبای خود در حوزه کسب و کارها کسب کنند. در این خصوص، می­توان ادغام آینده­نگاری در فرایند تاب­آوری کسب و کارها را به­عنوان یک عامل تسهیل­گرو پیشران پیشنهاد نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Resilience Model for Start-Ups: A Path to Startups Foresight

نویسندگان [English]

  • azar Barari Jirandeh 1
  • Seyed Mojtaba Sajadi 2
  • ali davari 3
1 PhD student in Organizational Entrepreneurship, Islamic Azad University, Qazvin Branch
2 New Business Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran, Iran
3 Faculty member of the Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

Purpose: Resilience in start-ups is a challenging issue that has caught the attention of policymakers and business owners. The present study is an attempt to provide a model for designing the resilience model of start-up businesses as a path to the future of start-up businesses.
Method: This research is practical in terms of purpose and from the perspective of data collection is a qualitative research that has been done by content analysis method. The data collection method is semi-structured interview. Interviews with participants continued until they reached the theoretical saturation point, which was achieved by conducting 15 interviews. Participants were selected by snowball and purposeful method and data analysis was done through three coding steps (open, axial, selective) with MAXQDA2020 software.
Findings: Based on the research results, the components of "cognitive resilience, financial resilience, adaptive resilience" as well as the effective organizational factors of "precedent, drivers and boys and resilience consequences" were identified. In this research, foresight and futures studies were identified as the drivers of resilience of start-up businesses.
Conclusion: Resilience enables businesses to respond effectively to the dynamic conditions of their environment and maximize their competencies through strategic foresight and as a result gain more value than their competitors in the field of business. In this regard, the integration of foresight in the process of business resilience can be suggested as a facilitator of drivers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Resilience
  • Business Resilience
  • Start-ups
  • Future
  • Startups Foresight
احمدی دانیالی، آرزو؛ قویدست کوهپایه ،محبوبه.(1399).مروری بر مطالعه مدیریت دانش در استارتاپها .هفتمین کنفرانس بین المللی پژوهش در مدیریت، اقتصاد و توسعه.
جعفری،مصطفی فروغی؛نعمت الهی، غلامرضا.(1399). شناسایی و رتبه بندی عوامل موفقیت استارتاپ ها مستقر در پارک فناروری پردیس دانشگاه علم و صنعت با روش AHP. سومین کنفرانس بین المللی ترفندهای مدرن مدیریت ،حسابداری،اقتصاد وبانکداری با رویکرد رشد کسب وکارها.
 خاشعی، وحید؛ دوست محمدیان ،شهیده.(1399).مدل تاب آوری استارتاپ ها در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات (مطالعه چندموردی با رهیافت تاریخی)،فصلنامه بهبود مدیریت ،14(2): 47-63.
علیمحمدی،شکوفه.(1396). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت استارتاپهای مستقر در پارک علم و فناوری تهران. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل.دانشگاه علامه طباطبایی.
فلاح ،محمد رضا.(1399).فراترکیب خلق تاب آوری پویا مقابل بحران کرونا در حوزه کسب وکارهای نوپا،مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژه نامه کسب وکار، (10)3: 117-136.
کوثر،زهرا؛ندائی،امین؛سیدنقوی،میرعلی.(1398). عوامل مؤثر و پیامدهای تاب آوری سازمانی. پژوهشهای مدیریت در ایران. (4)23: 1-22.
کشاورز ترک، محسن؛ شیرویه پور، شهریار؛ قلیزاده زاوشتی، مهدی. (1399). آینده‌نگاری راهبردی منابع انسانی دولتی ایران با تاکید بر نقش فناوری در افق 1424.  فصلنامه آینده پژوهی ایران،(2)5: 67-92.