شناسایی و تبیین پیشران‌های راهبردی گردشگری خلاقیت‌بنیان روستایی ایران در افق 1424

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه آینده‌پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین

2 دانشیار گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

3 استاد گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)

4 استاد گروه آینده‌پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین

5 دانشیار گروه جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشکده علوم جغرافیایی و برنامه‌ریزی، دانشگاه اصفهان

چکیده

هدف: باتوجه به اهمیت روزافزون گردشگری خلاقیت‌بنیان روستایی و بنابر خلا پژوهشی درخصوص بررسی پیشران‌های موثر بر این نوع گردشگری، مقاله حاضر درصدد است تا مهمترین پیشران‌های موثر بر توسعه آینده‌های آن را در افق 1424 ایران، شناسایی و تبیین کند.
روش‌شناسی: پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی است. نمونه آماری شامل 28 نفر خبره و ذینفع است. داده‌های نظری، از طریق مطالعات اسنادی/کتابخانه‌ای، و داده‌های میدانی، با کمک پرسشنامه و ماتریس تاثیرات متقابل، تهیه شد. روش فراتحلیل، تکنیک ضریب تغییرات، تحلیل ساختاری و نرم افزارهای اکسل و میک‌مک مورد استفاده قرار گرفت.
یافته‌ها: تعداد 287 عامل مؤثر بر گردشگری خلاقیت‌بنیان روستایی در 6 حوزه اصلی و 3 حوزه تخصصی، شناسایی شد. پس از بومی‌سازی متناسب با شرایط ایران در افق 2045، با کمک مصاحبه‌ها و پنل خبرگان، 84 مورد انتخاب شد. با استفاده از تکنیک ضریب تغییرات، 34 عامل مؤثر، مورد اجماع قرار گرفت. سپس، بنابر دیدگاه گروه کانونی، 19 عامل موثر کلیدی شناسایی، و در پایان، شش پیشران راهبردی انتخاب شد.
نتیجه‌گیری: گردشگری خلاقیت‌بنیان روستایی ایران، در آینده در بطن اقتصاد خلاق و با محوریت نیروی انسانی خلاق (فراتر از طبقه خلاق) توسعه خواهد یافت. باتوجه به اینکه، این نوع گردشگری تاکنون توسط بخش خصوصی، به‌صورت جزیره‌‌ای و ناقص اجرا شده است؛ نقش‌آفرینی نظام سیاستگذاری و برنامه‌ریزی خلاق، در توسعه آن بسیار ضروری خواهد بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and explaining the strategic driving forces for Creativity-Based Rural Tourism in Iran in the horizon of 2045

نویسندگان [English]

  • Bijan Khalil-Moghaddam 1
  • Rohullah Bayat 2
  • Farhad Darvishi Setalani 3
  • Safar Fazli 4
  • Ali Zangi-Abadi 5
1 PhD student, Department of Futures Studies, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. b.khalilmoghadam@iaushk.ac.ir
2 Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
3 future studies departmant, faculty of social sciences, Imam Khomeini International University (IKIU)
4 Professor of Future Studies, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran
5 Associate Professor, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Geographical Sciences and Planning, Isfahan University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

Purpose: Due to the growing importance of Creativity-Based Rural Tourism (CBRT), and based on the lack of research regarding the driving forces affecting this type of tourism, the current paper attempt to identify and explain the most important driving forces affecting its futures development in the Iran’s horizon of 2045.
Method: The present research, based on the purpose, is an applied type. The statistical sample consisted of 28 experts and stakeholders. Theoretical data were prepared through documentary/library studies, and field data were prepared with the help of a questionnaire and a Cross Impact Matrix. Meta-analysis method, C.V technique, structural analysis and Excel and Micmac software were used.
Findings: The number of 287 factors affecting CBRT in 6 major and 3 specialized areas were identified. After localization according to the conditions of Iran in the horizon of 2045, with the help of interviews and expert panel, 84 factors were selected. By using the C.V technique, 34 effective factors were agreed upon. Then, according to the focus group's point of view, 19 key effective factors were identified, and at the end, six strategic driving forces were selected.
Conclusion: CBRT in Iran, will be developed in the future in the heart of the creative economy and by axial role of creative human resources (beyond the creative class). Considering that, this type of tourism has been implemented by the private sector in a sporadic and incomplete manner; The role of creative policy and planning system will be very necessary in its development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran's Creativity-Based Rural Tourism
  • Driving force
  • Key factor
  • Structural analysis
  • Horizon 2045