مدل ساختاری تفسیری پیشران‌های توسعه کسب و کارها در ایران، با بهره‌مندی از پلتفرم‌های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

2 دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران.

3 دانشجوی دکتری آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران

10.30479/jfs.2024.19352.1501

چکیده

هدف: هدف این مطالعه مدلسازی پیشران‌های شکل‌دهنده توسعه کسب و کارها در کشور ایران است. ما به دنبال درک عوامل و پیشران‌های مهمی هستیم که تأثیرگذاری بالقوه در توسعه کسب و کارها با بهره‌گیری از پلتفرم‌های دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی دارند. این پژوهش سعی دارد با تحلیل پیشران‌ها، راهنمایی‌هایی ارائه کند تا کسب و کارها بتوانند با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی، بهبود و توسعه خود را مد نظر قرار دهند.
روش: روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه نظری پژوهش شامل خبرگان با تجربه در زمینه کسب و کار، پلتفرم‌های دیجیتال و هوش مصنوعی بوده و 20 نفر از این خبرگان به صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش، ابتدا با مرور ادبیات عوامل مؤثر در کسب و کار با تمرکز بر پلتفرم‌های دیجیتال و هوش مصنوعی شناسایی شدند. سپس با استفاده از آزمون دوجمله‌ای و مدل‌سازی ساختاری تفسیری، عوامل تأثیرگذار تأیید، سطح‌بندی و روابط میان آنها مشخص شد. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌ و آزمون‌ استاندارد مقایسات زوجی بود که روایی آن مطابق نظر خبرگان و پایایی آن‌ با آزمون نشانه زوجی مورد تأیید قرار گرفت.
یافته‌ها: پیشران‌های هوشمندسازی (A2)، دگرگونی تجاری و افزایش بهره‌وری (A12) و تولید پایدار و کنترل آلودگی (A19)، تأثیرگذاری و تأثیر پذیری بالاتری نسبت به سایر پیشران‌ها دارند.
نتیجه‌گیری: این پژوهش نشان می‌دهد که توسعه کسب و کارها با بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی در آینده می‌تواند ارتقاء یابد. این پیشران‌ها می‌توانند راهبردهای مؤثری را برای تحولات اقتصادی و اجتماعی در ایران فراهم آورند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Interpretive structural model of drivers of Business Development in Iran: Leveraging AI-Based Digital Platforms

نویسندگان [English]

  • Morteza Mohammadi Zanjireh 1
  • haniye rezaei 2
  • Seyed Morteza Mortazavi 3
  • morteza hadizadeh 4
1 Imam Khomeini international university, Qazvin, Iran
2 faculty of management and accounting , college of Farabi, university of Tehran, Qom, Islamic Republic of Iran.
3 Ph.D. Candidate in Futures Studies, Faculty of Social Sciences, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran.
4 PhD Student,Faculty of Management, university of Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of this study is to model the drivers shaping the development of businesses in Iran. We seek to understand the factors and drivers that have a potential impact on business development through the use of digital platforms based on artificial intelligence. This research attempts to provide guidance by analyzing these drivers, enabling businesses to consider improvements and developments using modern technologies and artificial intelligence.
Method: The research methodology is of an exploratory mixed type. The theoretical population includes experts experienced in business, digital platforms, and artificial intelligence, and 20 of these experts were selected through purposive sampling. Initially, a literature review identified influential factors in business, focusing on digital platforms and artificial intelligence. Subsequently, through binomial tests and interpretive structural modeling, the influential factors were confirmed, ranked, and their interrelationships defined. Tools used included questionnaires and standardized pairwise comparison tests, validated and reliability-tested according to expert opinion and paired sign tests.
Findings: The drivers of smartization (A2), business transformation and productivity enhancement (A12), and sustainable production and pollution control (A19) have a higher impact and influence than other drivers and will play a significant role in the future of digital business.
Conclusion: This research demonstrates that the development of businesses utilizing digital technologies and artificial intelligence can be enhanced in the future. Smartization, business transformation, and sustainable production are among the macro factors that will significantly impact the future of businesses. These drivers can provide effective strategies for economic and social transformations in Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Digital Platforms
  • Futures Studies
  • Business
صادقی اردوبادی, بهنام, محمدکاظمی, رضا حسینی­نیا, غلامحسین. (1401). طراحی الگوی مفهومی توسعه اکوسیستم کسب و کارهای دیجیتالی، مبتنی بر مطالعات علم­سنجی. فصل­نامه انجمن علوم مدیریت ایران.17(68), 133-155.
باشکوه اجیرلو, محمد، حمدخانی, رحیم. (1402). طراحی مدل پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال بنگاه به بنگاه با تأکید بر مدیریت ارتباط با مشتری، مبتنی بر هوش مصنوعی. تحقیقات بازاریابی ن, 13(3), 133  158. doi: 10.22108/nmrj.2023.138898.2952
سلام­زاده, آیدین, هادی­زاده, مرتضی، مرتضوی, سمیرا سادات. (1400). تحقق آموزش کارآفرینانه آنلاین مبتنی بر فن­آوری­های نوین دیجیتال در ایران، با رویکرد سناریونویسیی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی , 14(3), 481-500. doi: 10.22059/jed.2021.319839.653617
محمدحسینی, بابک, هادی­زاده, مرتضی، قافله­باشی, سید فهیم. (1399). پیشران‌های ارائه خدمات سایبری پایدار در دولت، با تاکید بر حفظ امنیت از طریق هوش مصنوعی.  آینده­پژوهی ایران , 5(2), 35-65. doi: 10.30479/jfs.2021.14002.1221
زارعی, فاطمه, نوراحمدی, مرضیه، صادقی, حجت الله. (1402). کاربرد سامانه‌های توصیه‌کننده در تکوین ربات‌های هوشمندمالی: رویکرد نگاشت دانش. مدیریت دارایی و تامین مالی11(3), 69-94. doi: 10.22108/amf.2023.138681.1812
سهندجامی مهدی، محمدی زنجیره مرتضی، باحقیقت مهدی، هادی زاده مرتضی. استفاده از تکنیک‌های داده‌کاوی به‌منظور ارزیابی شاخص‌های مدیریت اثربخش در تسهیل انتقال اطلاعات در بستر بانکداری الکترونیک. نشریه مهندسی برق و الکترونیک ایران. ۱۴۰۳; ۲۱ (۱) :۱۲۱-۱۳۴