شناسایی عوامل شکل‌دهنده آینده رسانه‌های دیجیتال ایران در مواجهه با نوآوری‌های نوظهور رسانه‌ای در افق 1414

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار،گروه آینده پژوهی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه تهران، ایران

10.30479/jfs.2025.22238.1644

چکیده

هدف:این مقاله با هدف بررسی تأثیر فناوری‌های نوین (هوش مصنوعی، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، واقعیت افزوده) بر نوآوری‌های رسانه‌ای و شناسایی سناریوهای بهینه برای تولید، توزیع و مصرف محتوای هدفمند و شخصی‌سازی‌شده به‌منظور حفظ رقابت‌پذیری و ایجاد ارزش جدید برای مخاطبان خواهد بود.
روش: استفاده از روش سناریونویسی عدم قطعیت بحرانی با جمع‌آوری داده‌های اولیه (مصاحبه، پرسش‌نامه) و ثانویه (منابع کتابخانه‌ای). تحلیل داده‌ها با روش‌های کیفی و کمی محتوا انجام شد.
یافته‌ها: سناریوهای اول (ایران دیجیتال؛ آینده‌ای پایدار) و دوم (نقش‌آفرینی نوین) بالاترین پتانسیل را برای بهبود عملکرد رسانه‌ها در مواجهه با فناوری‌های نوین دارند. استفاده هوشمندانه از فناوری‌ها و همکاری‌های گسترده به تقویت نوآوری و ایجاد ارزش‌های متمایز برای مخاطبان منجر می‌شود.
نتیجه‌گیری: این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده هوشمندانه از فناوری‌های جدید و همکاری‌های گسترده می‌تواند به تقویت نوآوری‌های رسانه‌ای و ایجاد ارزش‌های جدید برای مخاطبان منجر شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که رسانه‌ها باید به دنبال بهره‌گیری از فرصت‌های جدید فناوری و توسعه همکاری‌های بین‌المللی باشند تا بتوانند به‌طور مؤثر با چالش‌های پیش رو مواجه شوند و درعین‌حال ارزش‌های سنتی خود را حفظ کنند

عنوان مقاله [English]

Identifying the Factors Shaping the Future of Iran's Digital Media in Response to Emerging Media Innovations by the Horizon of 2035

نویسندگان [English]

  • EINOLLAH KESHAVARZ TURK 1
  • Amir Garousi 2
1 Associate Professor of Futures Studies, Imam Khomeini International University
2 PhD student in Media Management, University of TehranPh.D. Student in Media Management, University of Tehran - Kaspian Campus (Tehran, Iran)
چکیده [English]

Objective: This study aims to investigate the impact of emerging technologies (artificial intelligence, the internet, social media, and augmented reality) on media innovations and to identify optimal scenarios for the production, distribution, and consumption of targeted and personalized content to maintain competitiveness and create new value for audiences.
Methods: The research employs a critical uncertainty scenario planning approach, utilizing primary data (interviews, questionnaires) and secondary data (library resources). Data analysis was conducted using qualitative and quantitative content analysis methods.
Findings: The first scenario ("Digital Iran: A Sustainable Future") and the second scenario ("New Role-Playing") demonstrate the highest potential for enhancing media performance in response to emerging technologies. Strategic utilization of technologies and extensive collaborations foster innovation and generate distinctive value for audiences.
Conclusion: This study indicates that the intelligent adoption of new technologies and broad collaborations can strengthen media innovations and create new value for audiences. The findings suggest that media entities should leverage emerging technological opportunities and foster international partnerships to effectively address forthcoming challenges while preserving their traditional values.

البرزی دعوتی، هادی؛ نصرالهی، اکبر؛ فرهنگی، علی اکبر. (1399). سناریوهای محتمل خبر صداوسیما در فضای رسانه‌های نوین. فصلنامه مطالعات رسانه‌های نوین. سال ششم. بهار 1399. شماره 21: 280-247
البرزی دعوتی، هادی؛ نصرالهی، اکبر. (1397). تحلیل روندها و پیشران‌های مؤثر بر خبر صداوسیما در 5 سال آینده. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. سال 25. شماره2. پیاپی 94: 127-103
راجرز، اِورت؛ ام، اف. فِلوید شومیکر(1369)، رسانش نوآوری ـ رهیافتی فرهنگی، چاپ اول، ترجمه: عزت‌الله کرمی، ابوطالب فنایی، شیراز، مرکز نشر دانشگاه شیراز.
حاجی احمدی، علی؛ ذوالفقارزاده کرمانی، محمد مهدی؛ اسمعیلی گیوی، محمدرضا؛ خاشعی ورنامخواستی، وحید. (1401)، شناسایی و تحلیل تأثیر متقابل پیشران‌های مؤثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صداوسیما. ماهنامه جامعه شناسی سیاسی ایران. سال پنجم. شماره 12: 2757-2776
فتحی، هژیر؛ تقی پور، فائزه؛ واعظ، نفیسه. (1401). آینده‌پژوهی شبکه‌های اجتماعی بر خط در مواجهه با رسانه‌های سنتی ایران از منظر روابط قدرت. دو فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ. سال 12. شماره2. پیاپی24: 338-291
نیری، شهرزاد؛ صفاری، مرجان؛ ابوالصدق، سارا؛ شایان، علی. (1397). شناسایی و رتبه‌بندی نیروهای پیشران مؤثر بر وضعیت آینده رسانه‌های دیجیتال با رویکرد فناورانه. فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی. دوره 25. شماره95. پیاپی 95: 9-36