ارائه مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانه‌های عمومی کشور با رویکردی به آینده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی؛ واحد علم سنجی، معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان. بندرعباس، ایران،

2 دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین، قزوین، ایران.

3 دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

4 دانشیار دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان بندرعباس، ایران

چکیده

هدف: با آغاز هزاره سوم، هرروزنقش توانمند­سازی منابع انسانی پررنگ­ترشده و اکنون از آن به عنوان تنها عامل کسب موفقیت و مزیت رقابتی پایدار یاد می­شود. با وجود کاربرد گسترده مدل­های توانمند­سازی منابع انسانی، کتابخانه­های عمومی کشور هنوز از مدلی جامع که در آن مفهوم، ابعاد و مؤلفه­های مختلف توانمندسازی نیروی ­انسانی به روشنی مشخص شده باشد، برخوردار نیست. هدف مقاله حاضر، شناسایی و تعیین وزن ابعاد مؤلفه­های تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارائه مدلی مناسب و کاربردی با رویکردی به آینده است.
روش: در پژوهش کاربردی حاضر برای گردآوری داده­ها از پرسش‌نامه استفاده شد. نمونه آماری به روش هدفمند  براساس معیار که شامل 56 نفر ازخبرگان رشته مدیریت انسانی و علم اطلاعات و دانش­شناسی انتخاب شدند. نظرسنجی به‌ عمل آمده در سه مرحله انجام و نتایج مورد پالایش قرار گرفته است. از نرم­افزارExpert Choice  نسخه 11 و روش دلفی فازی جهت پالایش مؤلفه­ها و ابعاد بهره گرفته شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانه‌های عمومی کشور شامل 3 بُعد و 19 مؤلفه است؛ به‌طوری‌که بُعد استراتژیک بیشترین تأثیر را در توانمندی کارکنان دارد و بُعد ساختاری اولویت دوم را به خود اختصاص داده است، همچنین بُعد فردی کمترین تأثیر را در توانمندی کارکنان دارد.
نتیجه­گیری: طبق بررسی­های انجام‌شده در مطالعه ادبیات، تاکنون مطالعه جامعی درخصوص ارائه مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانه­های عمومی کشور با رویکردی به آینده صورت نگرفته است. بنابراین مدل ارائه‌شده در این پژوهش به عنوان نخستین مدل تعالی استراتژیک توانمندسازی منابع انسانی کتابخانه­های عمومی کشور، توانایی پاسخگویی به توانمندسازی منابع انسانی خود در آینده را دارد.
 
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a Strategic Excellence Model for Human Resource Empowerment of Iranian Public Libraries with Futuristic Approach

نویسندگان [English]

  • Masoomeh Latifi 1
  • Fatemeh Mohammadbeigi 2
  • leili alahbakhshian 3
  • Nasrin Davaridolatabadi 4
1 PhD Knowledge and Information Science. Scientometrics unit, deputy of Research and Technology, Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran.
2 PhD Knowledge and Information Science. Administration of Public Libraries of Qazvin Province, Qazvin, Iran.
3 phd student of knowledge and information science. esfahan university of medical sciences. esfahan.iran.
4 Associate Professor, Department of Health Information Technology, Faculty of Para-Medicine,Hormozgan University of Medical Sciences, Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

Purpose: With the advent of the third millennium, human resource empowerment is now remembered as the sole factor in achieving success and sustainable competitive advantage. Despite the widespread use of human resource empowerment models, public libraries in the country still lack a comprehensive model in which the various concepts, dimensions, and components of human resource empowerment are clearly identified. The purpose of the present paper is to identify and quantify the dimensions of strategic excellence components of human resources empowerment of public libraries in the country to provide a suitable and functional model for the future.
Method:In the present applied research, a questionnaire was used to collect data. The statistical sample was selected by purposeful method based on criteria including 56 experts in human management and information science. The survey was conducted in three stages and the results were refined. Expert Choice software version 11 and the fuzzy Delphi method are used to refine the components and dimensions.
Findings:The results showed the strategic excellence model for human resources empowerment of Iranian public libraries includes three dimensions and nineteen components. In this line, the strategic dimension has the most impact on staff empowerment and the structural dimension has the second priority as well as the individual dimension has the least impact on staff empowerment.
Conclusion: According to studies conducted in the literature study, so far no comprehensive study has been conducted on presenting a strategic model of human resource empowerment of public libraries in the country with an approach to the future. Therefore, the model presented in this study, as the first strategic human resource empowerment model of public libraries in the country, is capable of responding to its future human resource empowerment.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Empowerment
  • Strategic Excellence Model
  • Public Libraries
  • Future
  • Human Resources
 
1. آذر، عادل. فرجی، حجت (1389). علم مدیریت فازی. تهران: مهربان نشر.
2. اسفندیاری مقدم، علیرضا. صابری، محمدکریم(1396). «تاثیر مؤلفه­های توانمندسازی کتابداران بر عملکرد کتابخانه­های عمومی کشور». پژوهش‌نامه کتابداری و اطلاع­رسانی. 7(2). 94-113. 
3. فرنج، وندال. اچ بل، سیسیل (1396). مدیریتتحولدرسازمان. ترجمه مهدی الوانی و حسیت دانایی‌فرد؛ تهران: نشر صفار.
4. مسعودی، فرامرز (1393). «مدل­های مدیریت، تصمیم­گیری و برنامه­ریزی در کتابخانه­ها». فصلنامه نقد کتاب اطلاع­رسانی و ارتباطات. سال اول. شماره 3 و4،41-58.
5. نهاد کتابخانه­های عمومی کشور، (1390). مجموعه دستورالعمل­های اداره کتابخانه­های عمومی. تهران: کتاب نشر.
 
1.Azar, A., Faraji, H). 2010( ."Fuzzy Management Science", Tehran: Mehraban Nashr. (in Persian)
2.Esfandiari Moghadam, A., Saberi, M. K. (2017). "The Impact of Librarian Empowerment Components on the Performance of Public Libraries in the Country". Research Library and Information Research. 7 (2). 94-113. (in Persian)
3.. Farang, V., H. Bell., S (2017). "Management Transformation in the Organization". Translated by Mehdi Alvani and Hesit Danaeifard; Tehran: Saffar Publishing. (in Persian)
4.Masoudi, F (2014). "Models of Management, Decision Making and Planning in Libraries". Quarterly Journal of Information and Communication Book Review. first year. Nos. 3 and 4. (in Persian)
5.Public Libraries of the country, (2011). "Guidelines for Public Libraries". Tehran: Publishing Book. (in Persian)
6.Abualoush, S. H., Obeidat, A. M., Tarhini, A., Masa’deh, R. E., & Al-Badi, A. (2018). The role of employees’ empowerment as an intermediary variable between knowledge management and information systems on employees’ performance. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 48(2), 217-237.
7.Amichai, Y. H., & Samuel, A. (2008). Assessment of organisational involvement in implementing empowerment. Journal of computers in human behavior, 14, 34-49.
8.April Chang, W. J., & Chun Huang, T. (2005). Relationship between strategic human resource management and firm performance: A contingency perspective. International journal of manpower, 26(5), 434-449.
9.Bailey, C., Mankin, D., Kelliher, C., & Garavan, T. (2018). Strategic human resource management. Oxford University Press.
10.  Blase, J. (2001). Empowering teachers: What successful principals do. Cow Press.
11.  Blasco, R., Peris, J. F., & Rosell, J. (2010). Several different strategies for obtaining animal resources in the late Middle Pleistocene: the case of level XII at Bolomor Cave (Valencia, Spain). Comptes Rendus Palevol, 9(4), 171-184.
12.  Boon, C., Eckardt, R., Lepak, D. P., & Boselie, P. (2018). Integrating strategic human capital and strategic human resource management. The International Journal of Human Resource Management, 29(1), 34-67.
13.  Buckley, M. R., Wheeler, A. R., Baur, J. E., & Halbesleben, J. R. (Eds.). (2019). Research in personnel and human resources management. Emerald Publishing Limited.
14.  Catalano, A. J., Glasser, S., Caniano, L., Caniano, W., & Paretta, L. (2018). An analysis of academic libraries’ participation in 21st century library trends. Evidence Based Library and Information Practice, 13(3), 4-16.
15.  Cattaneo, L. B., & Goodman, L. A. (2015). What is empowerment anyway? A model for domestic violence practice, research, and evaluation. Psychology of Violence, 5(1), 84-97.
16.  Catherine C., Tom B., Alan W.(2012). "Relocating empowerment as a management concept for Asia. Journal of Business Research, 65(1), 36-41.
17.  Chiang, C. F., & Hsieh, T. S. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior. International journal of hospitality management, 31(1), 180-190.
18.  Collings, D. G., Wood, G. T., & Szamosi, L. T. (2018). Human resource management: A critical approach. In Human Resource Management (pp. 1-23). Routledge.
19.  Cornwall, A. (2016). Women's empowerment: What works?. Journal of International Development, 28(3), 342-359.
20.  Daley, D. M. (2012). Strategic human resources management. Public Personnel Management, 120-125.
21.  Delery, J. E., & Roumpi, D. (2017). Strategic human resource management, human capital and competitive advantage: is the field going in circles?. Human Resource Management Journal, 27(1), 1-21.
22.  Hashemy, S. H., Yousefi, M., Soodi, S., & Omidi, B. (2016). Explaining human resource empowerment pattern and organizational excellence among employees of emergency of Guilan's University hospitals. Procedia-Social and behavioral sciences, 230, 6-13.
23.  Lengnick-Hall, C. A., Beck, T. E., & Lengnick-Hall, M. L. (2011). Developing a capacity for organizational resilience through strategic human resource management. Human Resource Management Review, 21(3), 243-255.
24.  Mandal, S., & Dasgupta, S. (2019). Changing Role of Academic Librarians in 21st Century: A Literature Review. Pearl: A Journal of Library and Information Science, 13(1), 35-44.
25.  Marler, J. H., & Parry, E. (2016). Human resource management, strategic involvement and e-HRM technology. The International Journal of Human Resource Management, 27(19), 2233-2253.
26.  Martina, K., Hana, U., & Jiri, F. (2012). Identification of managerial competencies in knowledge-based organizations. Journal of competitiveness, 4(1), 129-142.
27.  McLagan, P. A., & Nel, C. (1995). The age of participation: New governance for the workplace and the world. Berrett-Koehler Publishers.
28.  Mihm. Jürgen, Loch. Christoph. H, Wilkinson. Dennis and Huberman. Bernardo. A, (2010). “Hierarchical structure and search in complex organizations”, Management science, 56(5), PP 831-848.
29.  Neiger, Brad L., Barnes, Michael D., Thacheray, Rosemary, Lindman, Natalie, 2001, “Use of the Delphi method and Nominal Group Technique in front-end market segmentation”, AmericanJournal of Health Studies, 17(3), p.98-111.
30.  Pace, A. (2009). 21st century library systems. Journal of Library Administration, 49(6), 641-650.
31.  Pedersen, E. R. G., & Netter, S. (2015). Collaborative consumption: business model opportunities and barriers for fashion libraries. Journal of Fashion Marketing and Management, 19(3), 258-273.
32.  Randolph, J. (2008). An HR planning model for outsourcing. Human Resource Planning, 28(4), 37-44.
33.  Rubin, A., & Babbie, E. R. (2016). Empowerment series: Research methods for social work. Cengage Learning.
34.  Robbins, T. L., Crino, M. D., & Fredendall, L. D. (2002). An integrative model of the empowerment process. Human resource management review, 12(3), 419-443.
35.  Stewart, G. L., & Brown, K. G. (2019). Human resource management. Wiley.
36.  Sun, L. Y., Zhang, Z., Qi, J., & Chen, Z. X. (2012). Empowerment and creativity: A cross-level investigation. The leadership quarterly, 23(1), 55-65.
37.  Wong, S. I., & Giessner, S. R. (2018). The thin line between empowering and laissez-faire leadership: An expectancy-match perspective. Journal of Management, 44(2), 757-783.
38.  Wood, R., & Bandura, A. (1999). Social cognitive theory of organizational management. Academy of management Review, 14(3), 361-384.
39.  Zhang, X., & Bartol, K. M. (2010). Linking empowering leadership and employee creativity: The influence of psychological empowerment, intrinsic motivation, and creative process engagement. Academy of management journal, 53(1), 107-128.